A Levante del mammellone roccioso delle
Mauře
si presenta la pendice più avanzata del crinale che divide la Val
Nervia da quella del Roia; è conosciuta come Colasgarba, a
ragione della ampia cavità che caratterizza il suo fianco a Levante,
soprastante il residuo corso del Torrente Nervia, accompagnata dalla
presenza di grotte più piccole che hanno permesso l'insediamento
umano preistorico, dando lo spunto al sorgervi dell'abitato
preromano, fatto con capanne, sul crinale. Agevolato dalla presenza del "Lagassu", quell'abitato è
assurto a capoluogo per la Tribù degli Intemelìi, richiamando
l'attenzione dei coloni romani a costruire sul piano la Città
Nervina, a seguito del sensibile avanzamento della linea di costa.
La caratteristica delle acque del Nervia di impantanarsi
alla foce, danno forma al "Lagassu", creando un porto canale quasi naturale,
per scafi poco pescosi, che in periodo romano potrebbe esser stato
elaborato in qualità di vero e proprio "Porto Canale", d'una certa
importanza.
COLASGARBA E LAGASSU
I föghi i
brüxiava già da paregli giurni, a beli mumenti, inscia çima d’ê
cole; de nöte i fàva ciü sciama, de giurnu ciü fümu. L’èira segnu
che u perìgliu u s’avèixinava turna e besögnava sta’ alèrta:
renforsà u lögu unde gh’èira e cabane; stremà inte barme, aciatàe
dai custi, de rouba da mangià; limà ben inscia cuéta e lame d’i
coutelassi; acampà de rundùi da lansa cu’i cöiri d’ê frece.
In bona fin, fa tütu lo’ che gh’èira de besögnu pe’ parà l’arrivu
d’i nemighi. I l’èira ani e ani che, de candu in candu, de versu de
duve ghe sciorteva u sù, i l’arrivava d’ê gente ch’i vurreva
arroubàghe tütu u sou: aiscì e done e i figliöi, pe’ portàři cume
scciavi inta sou terra ch’a l’èira logni e i a ciamava: Ruma. E
gente ch’i stava inta fiřa de cabane ch’i l’èira a meza-cola, dau
lau â lerca, muntandu dau valun d’u Nervia, i gardava ‘sti föghi cun
anscetà: ascàixi de facia, i gh’àva chelu unde avu’ i ghe ciama:
Santa Cruxe. Ciü in la’ fümava a çima d’u Baussu, e sute i Cioti
Fümusi, de duve d’â caudèira ch’a cruturava suteterra, ghe sciorteva
in fümu ch’u spüssava de sùrfanu; aiscì u lögu de gardia d’u
Muntenegru u mandava i sèi segni.
Cume e autre voute i l’àva fau i soi pàiri e i pàiri d’i soi pàiri,
i sareva arreüscî a afermàře ‘ste gente, aspéitànduře inti passi e
inti recanti ciü resegusi, unde pochi omi, ben aciatài, i purreva
levane da mezu in mügliu. Aiscì e done i l’andava in posta cu’i omi:
i l’èira forti e desgordìe e i nu’ l’àva pùira de ren. E ‘ste gente
de Ruma, pecine e tracagnòte, i nu’ ghe a purréva, percòuse e «tatiche»
i nu’ serveva pe’ ren in pe’ ‘sti sgarampi d’ê terre d’i Ligüri.
U lögu d’ê sou cabane, au redossu d’i venti de muntagne, u l’èira
ben ascùsu: d’â marina u nu’ se purréva ve’; de davanti, intu cian,
gh’èira l’aiga d’u Nervia ch’i gh’àva levàu e peàgne e, inscia
scciümàira, intra e ruve e i urmi, gh’èira ina barragna de custi de
aurivastri, de mortine, de ruvéi. Inte ciache cabana gh’èira üna
bela pria ciata pe’ faghe u fögu da ascaudasse e arrustìghe u mangià.
Da davanti ghe passava ün caminetu cianélu, che pöi u muntava sciü
d’â funtana suta e roche.
Inta rivassa, sute a ‘stu camin, i gh’àva ciantàu de bilùi agüssi
inscia çima e, d’in drente i gh’àva stramügliàu de prie, a l’üsu d’ê
müraglie d’i Gali.
Nesciün u l’èira mai arreüscìu a destanàři de lasciü. Ma forsci,
chela vòuta, e gente de Ruma i l’àva pensàu ben de scangià moda:
cande i l’èira arrivàe intu lögu che avu’ i ghe ciama: Madona d’a
Röa, i l’àva mandàu paregli de eli, de nöte, da ciatùn, sciü pe’ e
cole: i l’èira de pastùi de’ tribü Aprutine, üsi a caminà pe’ i
brichi. Â matin dopu, tantu che e Legiui i l’acumensava a peagnà
inti canissöi d’u valun, ‘sti lì i l’èira già cařài a tradimentu dau
lau damunte d’ê cabane.
L’esercitu, giastemandu in “orum” e in “arum”, avù u ciapescava inte
l’aiga e u s’apruntava a fa’ e testügini. Cun tütu ‘stu sciarratu
ch’i fàva, i cabanei i l’aspeitava da ‘sta parte ... e pe' contru, te gh’èira
arrivàu i autri ae spale e nu’ gh’èira ciü stau scampu !
Scciavi, i Rumai i nu’ n’àva pusciüu fa’, percòuse i ciü forti i s’èira
batüi fin a l’ürtimu pe’ çercà de fa’ sarvà i figliöi e i autri de
versu ae roche de duve, arrampeganduse, i l’àva pusciüu scapà. Inte
cabane gh’èira arrestàu noma caiche strufügliu e i Rumai i gh’àva
dau sübitu fögu. Insce muntagne veixine, i gh’èira cheli ch’i
gardava cun desperassiun !
Stavouta, ghe atucava a eli, de beve au cupu.
Candu i nemighi i se n’èira andai, in lögu d’ê cabane, gh’èira noma
ün mügliu de çene. Alù, cheli ch’i s’èira aciatài inte barme e inti
custi, i l’èira cařài, ma i nu’ ciagneva, assubacandu i soi morti: i
l’apregava u sou Diu Bellenus (o Belen) u Luvu Sacru d’a lüxe,
percòuse u i agiütesse a fa’ turna vegnì a sou rassa forte ciü de
prima, pe’ purréři vendegà. Dapöi, i l’àva pensàu de sta’ de ca’
inte barme, cume inti tempi indarré.
I Ligüri de cheli ani i l’èira üna rassa düra, ma a ciache bataglia,
vinta o persa cui Rumai, i ciamava, preghendu, u sou Segnù: u Diu
d’e sciure, d’i bruti verdi d’a Prima, d’u sù tébeu, de l’amù. Chi
u dixe, che i Ligüri i nu’ sun gente religiuse e i nu’ tegne da
contu e tradiçiui ?
I l’aprega ancu’ avù, ‘stu antigu Diu Celtu-Ligure: specie i omi, e
cume s’i l’aprega ! Ma â fin, i nosci antighi, i l’àva duvüu cede
ai Rumai e colàsseři.
L’éira passau d’u tempu ... cian cianin, inte arene l’eira nasciüa
Albintimilium rumana: cu’i templi, l’anfiteatru, e terme, i paraixi
ch’i l’àva i musaici che ti ghe caminavi surve. Insce ruvine d’ê
cabane d’i Ligüri gh’eira vegnüu e nasche e i ruvei e nesciün se ne
avisava mancu ciü. E pöi i l’àva acumensau a ciantaghe e sciure
inte ‘sta cola. Ciü de sciüsciant’àni fa’, ün figliörame, fandu a
cautüra a fundu in cu’ sou paire, pe’ rifà e söglie d’ün maixé ch’u
s’éira agaruàu, u l’àva scüvertu a distansa de caiche metru üna dopu
l’autra, d’ê prie ciàte, béle grosse, che chi da nui nu’ ghe n’è: i
l’eira ancu’ anegrìe: chi u sa’ pe’ canti ani i l’àva serviu da
fögurà ! Ün po’ ciü avanti, a terra a l’éira ben pistà: gh’èira
stau in caminétu, ina vouta, e gh’éira arrestàu u marcu; ‘sta
stradeta a muntava sciü versu e roche unde gh’éira de rescüri d’aiga
ch’i s’acampava int’in ciotu fundu.
«Figliu, l’è megliu nu’ di’ ren a nesciün, sechenù i ne fan ancura
avé de fastidi cu’e lege che amu ...». E i gh’àva tiràu sciü u maixé.
‘Stu figliö, da grandu u se gh’àva fau ina pasciun, pe’ loche u l’atröuvava
inte ‘ste fascie, travagliandu: scciapi de Epuca imperiale, ün belu
tocu d’u beà de terra-cöta che, dae Seburine, u l’àva purtau l’aiga
inte Albintimilium ... fia de «rascciatoi» d’i Ligüri antighi. U l’àva
stüdiau insci libri, pe’ acapì loche i l’àva assubacàu, tanti ani
avanti, elu e sou paire, inte söglie de chelu maixé: u l’èira loche
gh’èira arrestàu d’ê cabane unde i Ligüri de Nervia ina vouta i ghe
stava de ca’ ! Ma u s’èira aiscì arregordàu de loche u gh’àva ditu
u sou vegliu, e u nu’ l’àva cunfiau u lögu d’a sou scrüverta a
nesciün.
Sute üna fascia de sciure gh’è ancu’ ün segnu antigu, unde gh’èira
stàu üna tribü «preromana» che, pe’ cume i van ancura avu’ ‘sti
afari, u l’è destinàu a arrestàghe, ben assubacàu e ascusu !
E
CABàNE SUTA E SCIùRE
(forsci a l'éira andaita cuscì)
Burdigotu
u Ratugì
Nell’antichità, le popolazioni intemelie scelsero la foce del Torrente
Nervia quale punto d’attracco per le loro instabili imbarcazioni,
giacché quel torrente, presentando un alveo secco per almeno sei mesi
l’anno, offriva la presenza stabile delle acque di falda, ad un discreto
livello, nel Lagassu, il lago permanente che si forma da sempre
in prossimità della foce.1
Allo
stesso tempo, le acque di piena, pur presentando un notevole fronte
d’impatto, sono sempre state assai gestibili; poiché l’intero rilievo
displuviale della vallata è ben visibile dalla foce. Si può dunque
valutare l’entità delle precipitazioni, in un invaso neppure oltremodo
vasto.2
Oltre a questo, la collina che da Ponente si specchia in quel lago
paludoso attrezzato a porto-canale, era adattissima al recupero di
abitazioni naturali, essendo sforacchiata da numerose grotte, ma
soprattutto per la presenza, a mezza costa sul suo lato di Levante,
dell’ampia barma che ha definito il toponimo della collina
medesima: la Collasgarba.
La collina
presenta fianchi scoscesi, quindi assai difendibili, dal punto di vista
di quelle popolazioni, che riscontravano nemici e pericoli da ogni
parte; inoltre l’esposizione del crinale ascensionale rivolto a
mezzogiorno, la rendeva un luogo ideale per lo stazionamento invernale.
Dalle grotte alle capanne, edificate proprio sul medio crinale aprico,
l’emporio degli Intemelii, servito da un porto canale in
espansione ed assai ben gestito, prese forma sulla Collargarba.
* * *
Altro indizio sulla presenza d’un importante porto canale, nel lago del
Nervia, in epoca imperiale, è segnalato dall’immutabilità del tracciato
della rigenerata strada romana; infatti, il decumano massimo, che
marcava il percorso cittadino della nuova Via Iulia Augusta, ha
continuato a percorrere il settore Nord dell’abitato, anche quando
l’aumentata consistenza degli apporti di costa, aveva concesso un
consistente ampliamento delle insule verso Sud. La strada principale e
centrale dell’urbs non ha potuto assecondare la dilatazione
cittadina a ragione della presenza del sito portuale.
NOTE:
1)
Ritrovamenti casuali di antiche mura affioranti nel greto del Nervia e
sulla spiaggia antistante, avvenuti nella seconda metà dell’Ottocento,
avevano decretato l’evidente antica presenza del Porto canale nervino.
Nel 1946, scavando nel Lago della Roia; il ritrovamento di una àncora,
poi scomparsa, avrebbe datato quello scalo marittimo all’Era Antica,
facendo ipotizzare la tesi che il Porto canale di Nervia non fosse mai
esistito, mentre quello della Roia fosse stato l’unico Porto intemelio
ad essere stato funzionante.
2) Da
maggio a settembre, quando anticamente era operante la stagione della
navigazione sotto costa, la portata del Nervia si annullava totalmente,
salvo casi rarissimi, permettendo il tranquillo attracco del naviglio,
che veniva tratto in rimessaggio nei mesi di assenza della navigazione.