MARGUNAIRA E SOLSTIZIO INVERNALE
La Margunaira deriva il suo nome dal racconto per il
quale pare vi ponesse il nido lo Smergo maggiore, uccello acquatico
chiamato appunto “Margun”. Altri scogli della Riviera
Ligure conservano nomi derivati dalla pratica usata dalle colonie di
quell’uccello nel costruire il nido su scogli e scogliere, tanto che
lo Smergo può essere riconosciuto come l’erede vivente del mitico
“Alcione”, il fantastico uccello che tra gli Antichi Greci ed i
Latini si richiamava al Solstizio d’Inverno.
In quelle
antiche civiltà, le due settimane a cavallo del Solstizio invernale
erano conosciuti come “Giorni di Alcione” durante i quali venivano
chiusi i tribunali, in una sorta di ricerca della pace tra le genti.
Quel mito greco è anche presente nella civiltà anglosassone, dove
“Halcyon Days” è un espressione comune in lingua e letteratura,
sottintendendo ideali di prosperità, gioia, spensieratezza o
tranquillità.
IL MITO
Alcione era figlia di Egiale e di Eolo ed aveva sposato Ceice,* nativo di
Trachis, figlio di Lucifero, l’astro del mattino. Ceice ed Alcione
formavano una coppia così unita, che finirono per paragonarsi a Zeus
ed Era, i quali offesi, vollero punirli, trasformandoli in uccelli,
lui in smergo, lei in alcione, che costruivano il loro nido così
vicino al mare tanto da essere continuamente distrutto dalle onde.
Zeus ne ebbe pietà e placò il mare nelle settimane prima e dopo il
Solstizio d’inverno, affinché potessero riprodursi. Sono questi “i
giorni dell’alcione”, periodo immune da tempeste. Ovidio offre una
versione diversa del mito, seconda la quale Ceice, in viaggio,
annegò a causa d’una tempesta. Il suo corpo, portato a riva dalle
onde, fu trovato da Alcione che disperata si trasformò in uccello
dal grido lamentoso, chiedendo agli Dei di trasformare così anche le
spoglie del marito.
Secondo Plinio il Vecchio, l’alcione era un uccelletto dai
vivaci colori che nidificava presso le coste marine, che si faceva
vedere molto raramente; quasi sempre nel corso dei Solstizi, a metà
inverno e in occasione del tramonto delle Pleiadi. Attesta inoltre
come gli alcioni costruiscano i loro nidi sette giorni prima del
solstizio d’inverno e depongano le uova sette giorni dopo. Gli
alcioni erano consacrati a Teti e considerati un collegamento tra
cielo e mare, tanto che divennero simbolo d’una celere pace e di
tranquillità, nei Solstizi, quando Alcione fu assunta quale stella
più luminosa delle Pleiadi, diventando più tardi la figlia di
Atlante e Pleione.
*) Egiale è colei che tiene
a bada l’uragano, Eolo è il custode dei venti, mentre Ceice significa
gabbiano.
PRIA MARGUNAIRA
Un tempo, il litorale della Marina San Giuseppe era disseminato da una
serie di scogli, più o meno dimensionati, che lo caratterizzavano,
rendendolo ancora più unico ed impareggiabile di quanto si presenti ora.
Da
vent’anni inserita in un opportuno molo frangiflutti a Schina d’Ase
è quasi svanita persino nella memoria popolare; di quando, ad una decina
di metri da riva, presentava la sua gobba arrotondata a filo d’acqua,
sorgendo per circa quattro metri dal fondale, con quella sua forma
allungata e poco larga.
Flebile tra la gente è il ricordo de a Pria Naviglia,
spianata da una mareggiata nel 1932, alta un paio di metri e lunga
quattro, dalla forma tondeggiante, si trovava sulla riva a ponente di
quell’altra.
Anche lui abbattuto dal mare, nel 1917, u Scögliu Autu è
troppo famoso per essere qui sommariamente descritto, dunque,
“a Pria Margunaira”
è ormai l’unico testimone esistente di quella grande famiglia, gravato
dell’impegno di rappresentare la celeberrima spiaggia.
Oggi ha
ridotto la sua lontananza dalla riva che era di oltre venti metri,
sorgendo dal fondo per oltre quattro metri; emerge sempre dall’acqua per
cinque metri, con quella sua forma di “bisciacossa”,
antico nome della tartaruga marina.
Smergo
è il nome volgare di sei specie di anatre,
caratterizzate da un becco sottile e appiattito, ricurvo
in punta e seghettato ai bordi. L'alimentazione a base
di pesce conferisce alla loro carne un sapore
sgradevole, che costituisce un deterrente per predatori
e cacciatori.
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Cun tüta l’aiga che vegniva zü, i pescavui i se
sereva rintanai int'e sou cae, e prestu i l’avereva atacau a dorme
cume süchi. E strie, ben furnie de mařia, i l’àn incumensau i
travagli.
Grossi tochi de pria, destacai cun in corpu netu d’â
Roca, i vegniva lançai au vöřu versu e culeghe ch’i l’avereva messi
a postu, ben in fiřa versu u largu, suta u Munte d’ê Muneghe. Za’ u
Scögliu Autu, a Margunaira e a Pria Naviglia i l’eira staite ben
agaribae; pe’ contru a Schina d’Ase a l’eira staita lançà cun tropa
föga, tantu che a l’eira andaita a fenì in po’ ciü in la’ da l’assu
stabiřiu.
Intantu che e strie de posiziun i l’eira pigliae pe’
arrugià a Schina d’Ase au sou postu, Angelina a l’è sciortia d’â sou
ca’ d’a Marina, a l’à vistu e strie a l’opera, rumpendu l’incanteximu
e dandu l’asvan â maředissiun che nu’ se pösce maiciü custrüì in portu, chi
da nui.
Povera Angelina, a l’avesse savüu; ma u sou Pepin,
candu u l’éira retuturnau da pescà, u l’àva avüu in mancaméntu. Int'u
mézu d’a nöte, ina freve da cavali a l’àva cunsegliau Angelina d’andà
a ciamà u meigu, aiscì int’ina nöte cume ‘sta lì.
E strie i l’éira assai infastidie de cum’a l’éira
andaita a fenì, tantu ch’i nu’ l’àn mancu pensau de mete a postu e
cose: i scögli grossi i sun arrestai int'u postu duv’i l’éira picài,
cume d’u restu i triümi de pria, sgiavin d’u sbancamentu, i sun
arrestai spantegai ai pei d’a Roca. E strie, però, i l’àn
arrepigliau infatigabili i sou traffeghi int'e nöte d'a Barbarìa.
 matin dopu, i pescavui i nu’ l’erresciva a acapì
cume mai i atrövava e barche arrembae a sgarnöu, cantu ma’ stacae,
ma i l’eira surtù cüriusi pe’ e misteriuse presense de datari, int'i
sgarbi suta i pagliöi d’ê sou barche.
Segundin, in zuvenu pescavù assai asbigliu,
vurrendughe ve’ ciairu, int'a prima ucaxiun d’ina nöte de tregenda, u
s’è untu gambe e perçentu cun ümui de bestie, pe’ nu’ fasse cunusce a l’anàstu,
epöi u s’è ascusu int'u carabutin de prua d’u sou gussu, aspeitandu
cin de sperànsa.
E strie i sun arrivae e i l’àn sarpau, portanduřu cun
ele in Barbarìa. Int'u viagiu de returnu u s’è ascusu suta i grossi
mügli de datari e da li, u l’à pusciüu agantà u bordu d’u gunelun de
üna de chele megere; cu’ u sou cutelu u l’à tagliau de netu e u se
l’à ascusu in colu.
Caiche giornu dopu, pe’ acapìghe caicosa, u l’è andau
au Funtanin, a cuntrulà e done d’a Ciassa ch’i l’andava e i vegniva
dau lavatoiu. U nu’ l’à mancu parpelau, viendu che a l’aurexin d’a
faudeta de Peirineta gh’amancava in belu tocu de stofa, propiu chelu
ch’u gh’aveva elu int'a staca. U l’àva delongu pensau che e garsune
de Ventemiglia i fusse de strie.
I SCÖGLI INSCI’A CIÀZA DE VENTEMIGLIA
(1) Insce l’argumentu
esiste ina foura pignasca de: Dàteru, beř dàteru.
(2) U prugetu
pensau dae strie u nu’ sereva mancu gairi diferente da chelu d’avu’
“Punta della Rocca”. Se ve’ che l’incanteximu u l’è ancu’
in vigu’.
Lezendia sentia da figliö, d’â prufesuressa Magda
Viale Del Lucchese, d’â vuixe de Bacì Lorenzi, pescavù marinencu.
In tempu, a ciàza Suta A Cola a nu’ mustrava chela
cöglita de scögli ch’i l’àn marcàu a Marina de l’Ötuçentu, au desuta
d’u Munte d’ê Muneghe: u Scögliu Autu, a Margunaira, a Pria Naviglia
e a Schina d’Ase.
Mancu a darsena d’î Scöglieti a l’eira tachetà da
chelu gran nümeru de grosse prie, desperseverae int'u longu d’a ciàza,
che caicüna a l’à fina in sou nome: A Ciapa, e Ciape e a Carega.
Inte l’àndiu d’u Mediuevu e fina ciü in sa’, candu
acapitava ina nöte de tregenda, insce chela ciàza, e strie d’u postu
i se dava rendevù pe’ mete in atu in precisu incarregu d’u demoniu.
I pigliava in prestitu e barche d’i pescavui d’a Marina pe’ purtasse
de nöte in Barbarìa, duv’i l’andava a fa’ in carregu d’i güstusi
datari d’u Magreb, che, dae nostre parte i serviva pe’ afaitürà.1
Candu aiscì l’ürtimu d’i marinénchi u pigliàva sonu,
e strie i sarpava, pussae d’â tramuntana ch’a l’alisciava u ma’, e
int’in gnénte i l’arrivava insc'e coste barbaresche, duve e sue culeghe
arabe i e rifurniva d’i savurìi früti.
Pe’ u riturnu i se serviva d’in bendispostu libeciu
che u e restremàva insci'a ciàza de Ventemiglia, avanti che u primu
d’i pescavui u s’adesciesse e u puresse aciapàgheře, descrüvendu i
soi traffeghi.
Acapitava suvente, però, che u prupissiu libeciu,
inte l’andà d’a nöte, u se razirésse in rebossu, ina traversia tüta
ventemigliusa ch’a l’atröva a marina inscià da marusi, ün derré l’autru,
auti, putenti e afiřài â costa, tantu da nu’ da' modu de arremisà u
gùssu.
Cu’u rebossu, aiscì e strie i l’àva de grossi intupi
pe’ stracà, e caiche vota i l’éira arrescie a agagnà i marusi,
aduverandu macìsse cantità de striuniarìa, giüstu in tempu pe’ nu’
esse descüverte.
Pe’ fa’ in modu che u rebossu u nu’ arretardesse ciü
i proscimi viagi de riturnu, e strie i l’àn alura decisu de allestì
propiu lì in belu portu, ch’u sereva staitu aduverau aiscì dai
pescavui, che forsci i l’avereva ciügau in’ögliu insc'i datari
descüverti, spantegai int'u fundu d’i gussi.
U prugetu u l’astimàva de sbancà a Punta d’a Roca, pe’
tirà zü d’i grossi scögli de pudinga da mete in fiřa suta u Munte
d’ê Muneghe, cuscì da alestì in longu mö de föra, pe’ pruteze chela
darsena cuscì auvérta.2
Tütu u travagliu u duveva esse faitu int’ina nöte,
candu u tempu u fusse staitu maiscì gramu da tegne e gente au
redoussu; za’ che tüta l’uperassiun a nu’ duveva esse vista da in’ögliu
de crestian, pena l’intùpu de tütu u travagliu.
Alura, e strìe i l’àn cumensau a mete da parte ina
cunscistente cantità de striuneria de urdine edificatoriu, tegnenduse
prunte a desgruglià u prugetu â prima ucaixiun.
Ina seira de nüvembre, de nivuře carreghe d’aiga i
cavarcava minaciuse da Punente, rembumbanti troi i l’enciva a valada
d’u Röia, intantu che fürmini e saete i fàva sbarbaglià a marina,
fina in Corsega. L’eira a nöte che gh’avurreva.